Идеалната автобиография не е просто изреждане къде сте учили и какви проекти сте превели/редактирали. Идеалната автобиография е перфектната симбиоза между лично и професионално представяне, изготвено за конкретен проект. Винаги оглеждайте и адаптирайте автобиографията си според проекта или позицията, за която кандидатствате.
Какво искат да видят работодателите във вашата автобиография?
В твърде компютаризирания и шаблонизиран съвременен свят работодателите искат да видят личния почерк. Добре е да използвате шаблони, за да не излезете прекалено от общоприетите рамки. Но при всички положения една автобиография, отразяваща подчертано вашето лично отношение към компетенциите и възможностите ви, е продукт, който ще спечели вниманието на четящия, а вероятно и проекта.
Видове автобиографии
Съществуват четири основни вида автобиографии – хронологична, функционална, комбинирана и нетрадиционна.
Хронологична автобиография
Хронологичната автобиография е най-често срещаният тип. В нея последователно се подреждат вашите местоработи в хронологичен ред, като се започва от последната. След местоработата следва образованието, сертификатите и уменията. Този тип автобиография е подходящ да покажете вашето израстване в кариерата и повишенията, които сте получили. Той е предпочитан от работодателите, защото лесно се ориентират в това какво сте работили и през какво обучение сте преминали.
Изберете този тип автобиография, ако:
- кандидатствате за постоянна работа и искате да продължите да се развивате в сферата, в която работите;
- кандидатствате за работа, която е сходна с предишната ви работа;
- нямате големи прекъсвания в трудовия ви стаж.
Хронологичната автобиография не е подходяща, ако:
- имате прекъсвания в трудовия стаж;
- искате да промените сферата, в която работите;
- често се е налагало да сменяте работата си;
- кариерата ви е в самото начало.
Съвет: Този тип автобиография обаче не е най-подходящият, когато кандидатствате по конкретен проект.
Функционална автобиография
Функционалната автобиография се отличава с това, че се фокусира върху уменията ви, а не върху професионалния ви опит. Ето защо тя започва с хронология на вашето образование, следвана от професионалните ви умения и постижения. Те трябва да са съобразени с позицията или проекта, за който кандидатствате.
Тази автобиография е подходяща за хора, които искат да сменят сферата на работата си, нямат достатъчно професионален опит или имат множество прекъсвания в трудовия си стаж и не искат това да се набива на очи. Често пъти работодателите не харесват този формат, защото не могат веднага да видят къде и колко сте работили. Но функционалната автобиография е много полезна при кандидатстване по определен проект, защото веднага показва конкретните ви умения и опит. При кандидатстване по проект за превод не е необходимо да изброявате вашите предишни работни позиции в дълбочина. Два или три извършени от вас проекта, които кореспондират тясно с проекта, по който кандидатствате, са напълно достатъчни да защитят компетентността ви.
Можете да използвате функционалната автобиография, ако:
- искате да наблегнете на конкретни свои умения;
- кандидатствате по определен проект;
- имате прекъсвания в трудовия си стаж;
- искате да промените сферата, в която работите.
Функционалната автобиография не е подходяща за вас, ако:
- нямате нужните умения по проекта или позицията, за които кандидатствате.
Пример за функционална автобиография

Комбинирана автобиография
Комбинираната автобиография е сложен формат, който би зарадвал всеки работодател. Тя е съчетание между хронологичната и функционалната автобиография. При нея започвате с краткото лично представяне, следвано от професионалния ви опит и образованието ви. Но тъй като те не са на фокус, трябва да обособите на видно място, например в отделна колонка на първата страница, своите умения и трудовия си стаж. Задължително добавете, ако имате сертификати и награди, препоръки от клиенти и бивши работодатели.
Можете да използвате комбинираната автобиография, ако:
- искате да наблегнете на конкретни свои умения;
- кандидатствате по определен проект;
- нямате прекъсвания в трудовия си стаж;
- искате да наблегнете и на трудовия си опит;
- искате да споделите допълнителни компетенции и умения;
- имате да споделите препоръки;
- искате да промените сферата, в която работите.
Пример за комбинирана автобиография

Нетрадиционна автобиография
Нетрадиционната автобиография може да бъде под формата на видео, може да съдържа снимки, графики и друго визуално съдържание. Например можете да създадете краткото лично представяне във видео формат. Това би било наистина грабващо вниманието на работодателя. Всичко останало е добре да бъде напечатано, тъй като информацията, която е важна за вас като преводач, не може да бъде предадена и запомнена като видео съдържание, тъй като тя е доста подробна. Във всеки случай можете да поместите например графика на отработени от вас проекти по години или пък лога на асоциации, в които членувате, или клиенти.
Какво трябва да съдържа вашата автобиография, за да грабне вниманието на работодателя?
За да грабне вниманието на клиента, вашата автобиография трябва да съдържа следните елементи, като тяхната последователност може да бъде различна в зависимост от типа на автобиографията:
Снимка
Кратко лично представяне (elevator pitch)
Опит
Образование
Постижения
Сертификати
Членства
Участия, инициативи, хоби
Лични и професионални умения (hard and soft skills)
Препоръки
Нека да разгледаме елементите в дълбочина
Снимка
Използвайте актуална снимка. Не е нужно тя да е професионална. Препоръчително е тя да бъде само на лицето ви, за да има ясна видимост на образа ви. Снимките в цял ръст в далечина не дават ясна представа за човека на снимката. Постарайте се да намерите снимка, на която се усмихвате. Усмивката изгражда доверие и положително отношение към притежателя й. На снимката трябва да изглеждате професионално и по възможност делово.
Избягвайте снимки, на които сте с очила, селфита или много стари ваши снимки. Автобиография без снимка също не прави добро впечатление. Винаги е по-добре да знаеш кой стои от другата страна.

Кратко лично представяне (elevator pitch)
Краткото лично представяне е убедителна реч само от няколко изречения, в която описвате себе си и какво предлагате. Нейната цел е бързо и ясно да насочи интереса към това кой/коя сте вие и какво правите.
Това лично представяне не трябва да отнема повече от 30 секунди да бъде прочетено – достатъчно кратко, за да може посланието ви да удари право в целта дори и за времето, през което четящият може би се вози в асансьор (от където идва и името).
Първото нещо, което трябва да направите преди да започнете да пишете вашето кратко лично представяне, е да дефинирате целта си. Целта ви може да е да започнете работа към голяма международна компания или пък да бъдете наети за конкретен дългосрочен проект.
Как да напишете впечатляващо лично представяне в шест лесни стъпки:
- Започнете с това кой/коя сте вие.
- Напишете какво правите и как го правите.
- Обяснете резултатите от вашата работа и какво ви прави уникални.
- Редактирайте това, което сте написали. Изтрийте изреченията, които са твърде дълги или неясни. Оставете тези, които звучат по начина, по който говорите.
- Започнете с реплика, грабваща вниманието – например интересен факт за вашата кариера.
- Запишете се как четете представянето си, а след това го прослушайте. Уверете се, че не повтаряте думи, че изреченията не са твърде дълги или тромави.
- Уверете се, че прочита му не отнема повече от 30 секунди нормален темп на четене.
- Поискайте мнение от втори човек, някой, който ви познава. Попитайте го дали написаното му звучи естествено, дали речта тече свободно.
Пример за добро лично представяне на преводач
Аз съм отдаден на работата си преводач на пълен работен ден. От 2010 година се занимавам активно с превод от английски на български език в сферата на медицината. Превел съм успешно над 1000 страници. Владея до съвършенство работата с преводачески софтуер. Държа изключително много на качествения контрол. Проектите в областта на медицината и инженерството са предизвикателство за мен и любимо поле за работа.
Опит
Започнете с последния проект, който сте завършили. След него добра практика е да отбележите проект, който кореспондира с този от обявата (освен ако последният ви проект не е точно такъв). Маркирайте езиковата комбинация, времето за изпълнение, областта на превода. Ако проектът е имал специфика, опишете я. Например използван софтуер, спазване на конкретни изисквания на клиента, използване/създаване на терминологичен речник и др. Ако проектът е бил за редактиране или качествен контрол, можете да опишете метода, по който сте работили.
Всичко, което разкрива в дълбочина уменията и компетенциите ви, е добре да бъде кратко и ясно описано.
Образование
Образованието се подрежда, като се стартира с последното завършено такова – докторантура, магистър, бакалавър, гимназия. Гимназията е необходимо да я добавите, само ако тя е свързана с настоящата ви работа, например, ако е езикова гимназия, техникум, свързан с областта, в която превеждате, или сте завършили средното си образование в държава, с чийто език работите понастоящем.
Сертификати
Отбележете всички сертификати, които са пряко свързани с повишаване компетенцията ви на преводач или авторитет в дадена област, в която превеждате. Не е необходимо в автобиографията ви да присъстват сертификати, които нямат нищо общо с дейността ви на преводач или конкретния проект.
Езици, които владеете
Винаги започвайте с езика, който владеете най-добре.
За да отбележите нивото си на владеене на езика, използвайте стандарта на ОЕЕР (Обща европейска езикова рамка за владеене на чужд език, CEFR). Нивата на владеене на чужд език можете да видите тук: https://tracktest.eu/bg/%D0%BD%D0%B8%D0%B2%D0%B0-%D0%BE%D0%B5%D0%B5%D1%80-cefr/
Награди
Автобиографията ви определено ще изпъкне, ако имате награди, които да изброите. Те ви издигат в очите на работодателя като експерт и човек, който обича това, което прави.
Членства
Ако имате членства, отбележете ги на всяка цена. Те доказват, че вие сте постоянен/а в намерението си да се развивате като професионалист в областта на преводите и това не е епизодична работа за вас. Членствата са страхотен актив.
Лични и професионални умения (hard and soft skills)
Никой не се ражда с професионални умения. Те се придобиват по време на средното и висшето образование, при завършване на курсове и придобиване на квалификации. Те могат да бъдат владеене на език, умения за работа със софтуер и програми, дигитални умения, управленски умения, копирайтинг, пресъздаване на текст и др. Твърдите умения показват дали вие сте правилният човек за дадена работа, така че трябва много точно да ги подберете, когато кандидатствате по определен проект.
Примери за професионални умения:
Отлична вербална, невербална и писмена комуникация
Отлично владеене на чужд език, писмено и/или говоримо
Отлично владеене на матерен език, писмено и говоримо
Работа с преводачески софтуер (назовете конкретен)
Работа с MS Office
Работа с терминологичен речник (назовете конкретен)
Работа с програми за качествен контрол (назовете конкретни)
Анализ и проучвания
Креативно писане
Копирайтинг
Пресъздаване на текст чрез превод
Личните умения са личностни характеристики, които човек придобива по време на своето жизнено и кариерно развитие. Те са част от вашата личност, но могат да бъдат развивани през целия живот на човека. Разберете кои са най-важните за вас в областта, в която искате да се развивате, и работете в насока на усъвършенстването им. Лични умения са общуването с хора, управление на времето, умения за работа в екип, спазване на срокове и други.
Примери за лични умения
Управление на времето
Самоусъвършенстване и самомотивация
Справяне с много задачи (мултитаскинг)
Спазване на поставени срокове
Ефективна комуникация
Желание за учене
Разрешаване на проблеми
Адаптивност
Креативност
Надеждност
Емпатия
Умения за взимане на решения
Интеркултурно самосъзнание
Умения за работа в екип
НО всеки проект за превод е различен, така че не преписвайте списъка ни дума по дума, съобразете го с проекта, за който кандидатствате.
Препоръки
Предоставянето на препоръки е много ценно действие. Разбира се, направете го, ако имате добри препоръки, като задължително трябва да оставите контакти на лицето, дало ви препоръката, за да може бъдещият ви работодател да се свърже с него при желание.
Формат на автобиографията
Няма правила за правилния формат на вашата автобиография. Най-добрият съвет е да следвате изискванията на работодателя, ако има такива. Съществуват много източници, които предлагат помощ при изготвяне на автобиография. Най-разпространеният в България е форматът на EuroPass. Това не означава обаче, че е най-добрият. Съществуват множество други формати, които са далеч по-иновативни и изваждат на преден план уменията ви, които биха били по-интересни за работодателя.
Ето и няколко сайта, които предлагат безплатно изготвяне на автобиография:
https://www.canva.com/ – български и английски език
https://europa.eu/ – български и английски език
https://cvmkr.com/ – български и английски език
https://www.visualcv.com/ – английски език
https://www.resumonk.com/ – английски език
По възможност изпращайте автобиографията си в PDF формат. Избягвайте DOC формат, защото е възможно структурата на клетките и елементите да се размести при отварянето ѝ от работодателя.
Общи съвети при изготвянето на автобиография
Винаги използвайте ключовите думи от обявата за проекта в своята автобиография.
Винаги проверявайте написаното за правопис и пунктуация. Като преводач вашата грамотна автобиография е доказателство за грамотно написани преводи.
Добавете бонуси към автобиографията, за да може работодателят да усети, че наема човек, а не Google преводач. Курсове, награди, участия, посещения, всичко, което може да свържете с работата, за която кандидатствате, е актив за вас.