Какво е пазарна ниша
Пазарна ниша е тясно разграничена група от потребители, която търси специфичен комплекс от ползи. При преводаческите услуги могат да се разграничат няколко пазарни ниши – писмени преводи (разделени според различните области и сфери), устни преводи (косекувен превод или симултанен превод), превод на субтитри, локализиране, редактиране, коректура, заверки пред нотариус и др. Всяка една от тези области би могла да бъде отделна ниша, в която преводачът да се специализира. Капанът, в който често попадаме, е да ги осъвместяваме, тъй като обемът от работа само от една не е достатъчен.
В тази статия ще разберете какви са ползите от това да се специализираме в една определена ниша и как да го направим.
Кои са най-характерните особености на една пазарна ниша
Можем да разграничим няколко характерни особености на пазарната ниша в зависимост от потребностите на нашите целеви клиенти. Преводачът в частност може да се съобрази с тези специфики и да изгради по-конкурентен образ, който да представи на пазара на труда. Ето какво трябва да имаме предвид:
• потребителите от нишата имат характерен комплекс от нужди;
• те са склонни да заплатят и по-висока цена за удовлетворяването на тези потребности;
• представителите на тази специфична ниша по-трудно биват атакувани от конкуренти;
• маркетинговите дейности на представителите трябва да бъдат конкретно съобразени с характеристиките на нишата.
Как да бъдем високо рентабилни в определена пазарна ниша
Разбира се, водещият стимул на всеки човек да работи с желание и ентусиазъм е справедливото монетизиране на неговия труд. За да се стигне обаче до този момент, е необходимо да се вземат предвид няколко фактора.
• Трябва да познаваме по-добре нуждите и изискванията на своите целеви групи от потребители. За целта е добре да отделите време за анализ на потребностите и поведението на вашите идеални клиенти.
• Трябва да осигуряваме по-добро удовлетворяване на тези нужди и изисквания. Това се постига чрез усъвършенстване и постоянно развитие в професионален аспект. За целта следете актуалните тенденции в търсенето на дадени услуги и методите за предоставянето им.
• Това ще ви даде възможност вие да определите продажните цени, поради по-високата добавена стойност, която предоставяте на своите потребители. Вашата конкурентоспособност се определя от вашите умения и опит, както и от вашата надеждност. А тя е компилация от желание за техническо усъвършенстване, достъпност, спазване на крайни срокове и следене на инструкции.
Кои са най-важните специфични стратегически роли на представителите на нишата
№ 1 Специализация в конкретна услуга или в серия от услуги
Винаги е по-добре да специализирате в една, най-много две услуги. Времето, което ще отделите, да се усъвършенствате в тези области, ще е много повече и това ще доведе до по-висока компетентност. Това от своя страна е своеобразна гаранция за високото ниво на вашия професионализъм. А това говори вече много за вас и е зелен светофар за потенциалните ви клиенти. Разбира се, преводач, който работи само в област право, е много по-компетентен в нея от този, който работи в още пет области.
№ 2 Обслужване на крайни потребители
В случай че не искате да работите с агенции за преводи, които да ви бъдат посредник в намирането на крайни клиенти, е необходимо сами да достигате до крайните си клиенти. Знаете, че не е лоялно да се свързвате самостоятелно с клиенти, за които сте работили чрез агенция за преводи. Сами трябва да определите кой е най-адекватният за вас метод да се представите на пазара на труда.
№ 3 Обслужване на определени по размер клиенти
Следва да имате ясна идея с кои клиенти искате да работите и трябва да обмислите стратегията си как да достигнете до тях. Необходимо е време и постоянство. Задължително е непрестанното развитие и следене на изискванията на тези клиенти, за да бъдете предпочитан изпълнител.
№ 4 Обслужване на няколко големи клиенти
В този случай се концентрирайте в търсенето и работата само с няколко основни клиенти, без да поемате допълнително работа от по-малки, което да нарушава качеството ви на изпълнение. Ако работите само с една агенция за преводи, от която получавате достатъчно работа, тя ще има доверие във вас и ще може да разчита, че ще предавате проектите навреме и ще познавате нейния процес на работа в дълбочина. А вие ще бъдете спокойни за обема на работа.
№ 5 Предлагане на качество
Когато предлагате себе си, винаги наблягате на определен метод, по който осигурявате качество. Това може да е саморедактиране след превода или използване на външни програми за качествен контрол. Оптималният вариант е да разчитате и на двата метода. Но със сигурност трябва да знаете, че да предлагате качество не означава ниска цена и бързи срокове. Макар и това да практиката, която печели най-бързо клиенти, но не и в дългосрочен план.
№ 6 Обслужване на даден географски регион
Това означава да работите например само с агенции от Румъния или само с агенции от София.
№ 7 Индивидуализиране на услугите спрямо изискванията на потребителите
Ако можете да работите само с Trados Studio например, ще търсите само агенции, които предлагат работа само с този инструмент. Може клиентът ви да изисква задължителна проверка с програма за качествен контрол, а вие да сте технически компетентни да я извършвате. Това ви прави предпочитан изпълнител за този клиент.
№ 8 Предлагане на една или няколко услуги, които конкурентите не предлагат
Тази конкурентоспособност изиска да следите постоянно новостите на преводаческия пазар, за да предлагате по-специфични умения на своите клиенти. Обикновено това се свежда до работа с определен софтуерен инструмент (MemoQ, SmartCat, Across) или по-специфична услуга като симултанен превод, субтитриране, дублаж, копирайтинг.
№ 9 Обслужване на един канал за дистрибуция
Най-широкоразпространените канали за намиране на работа са кандидатстване по обява, във Facebook групите за преводачи, директно кандидатстване в агенция за преводи. Но може да предпочетете и по-нетрадиционни канали като участие в специализирани изложения например.
Какви са ползите от стесняване на нишата
Ако сте готови да направите крачката към стесняване на своята ниша, помислете върху ползите от това.
Ще развиете умения, които другите нямат.
Ще се наложите като експерт във вашата област.
Това ще ограничи конкуренцията и ще ви позволи по-лесно да преговаряте за цена.
Това ще позволи на настоящите ви клиенти да се обръщат към вас като към реални експерти в дадена област.
Това ще ви спести време и усилия в търсене на множество клиенти.
Отключва нови възможности като работа в специфични за индустрията проекти за превод.